donderdag 15 januari 2009

De mens en zijn auto



We kregen deze reactie (inclusief de foto) op de beginselverklaring:

Beste Yde ,

Een goed plan maar .....

Groet,

Klaas



Klaas brengt twee argumenten in tegen het autoloos leven. Ten eerste: een auto kan een mooi ding zijn. Voor Klaas is deze, toch wel wat ouderwetse, Mercedes, een prachtstuk. Aan de esthetische kant van de auto besteden we in de nabije toekomst apart aandacht. Voor het moment: het Comité erkent volmondig dat er mooie auto's bestaan. Maar er bestaan ook lelijke.
Ten tweede: een autobezitter kan een affectieve band opbouwen met zijn auto. Je hebt mensen die een auto alleen als een vervoermiddel zien. Hun auto's worden slecht verzorgd en afgeragd, zijn smerig en liggen vol met rommel. Je hebt mensen die op hun auto net zo netjes zijn als op hun huiskamer. Sterker: de auto is voor hun een extra kamertje. Ze ruimen het op en houden het schoon, ze zijn er graag, ze kunnen zich in Deventer thuisvoelen als ze daar zijn - zelfs al zijn ze afkomstig uit Reuver. Dat eigen-huisaspect heb je niet met de trein. Wel met de fiets, overigens. Het Comité erkent óók (we zijn niet uit op oogkleppen) dat je aan je auto gehecht kunt zijn. Door een liefdesband zien mensen doorgaans de kwalijke aspecten van het object van hun affectie minder goed. Volgens marxisten (grappig om te memoreren) is het bovendien een beetje zielig. Marx beoordeelt de affectieve band tussen mensen en dingen als vervreemding. We komen ook hier op terug.

Het Comité i.o.

1 opmerking:

  1. In ruimer verband ook :

    Auto en trein. (1)

    Zou de trein sociaal zijn, de auto liberaal, volgens van Doorn (NRC ...) is geen van beide in staat de ander uit te roeien, Salomonson (NRC 7.3.88) zet egotrippers in de auto, doordenkers in de trein.
    Evenwel, gegeven een scala van uitermate verstandige, door milieu minnenden nog nauweleks begrepen mogelekheden fiks te besparen op maatschappelijk energieverbruik, respectivelek op verkeer en vervoer, lijkt de trein genoopt te verdwijnen.
    Aanzienlek verminderd verkeer en vervoer, onder veel meer (2) middels het niet toevoegen van windmolenparken doch het wegnemen van een equivalent aan auto- en treinkilometers.
    Resulteert een overcapaciteit aan wegen. Alom aanwezig asfalt, electra overspannen rails.
    De keuze blijkt allereenvoudigst: de voordelen van één wegenstelsel die dan noodzakelekerwijs aan het wellicht wat uit te dunnen asfalt toevallen.
    Toekomstige socialen bewegen zich erover voort in ultralichte, linksrode bussen, liberalen in blikjes echt blauw.
    -------
    1. uit Walden vier, 2, p.42.
    Zie evt. ook Op het verkeerde paard, Walden vier, 1, p.66.
    2. Rationalisering van personen- (wonen bij werken, werken bij wonen, ...) en goederenstromen (meer locaal-regionale grondstoffen, consuminderen, ...) geeft overcapaciteit vervoersfaciliteit.
    ---------
    studio zelfvoorziening
    http://www.zelfvoorziening.nl

    BeantwoordenVerwijderen